Wednesday, June 30, 2010

Tips Memilih Permainan Anak-anak

Memang jelas permainan memberikan kesan positif untuk pembelajaran anak-anak, walau bagaimana pun dalam konteks yang lain permainan ada juga memberikan kesan yang buruk kepada anak-anak sekiranya kita salah memililh dan tidak membuat pemantauan.



Mungkin tips di bawah boleh kita ikuti bagi mengelakkan kita terjebak dalam permainan yang negatif :

1. Pilih permainan yang tepat
Ini peranan terpenting untuk ibubapa. Ibubapa perlu bijak memilih permainan yang sesuai untuk mereka. Anak lelaki perlu dihindarkan dari permainan yang ada elemen permainan anak perempuan.. begitu juga sebaliknya. Pilihlah permainan yang tepat untuk mereka mengikut jantina, usia dan perkembangan semasa mereka.

2. Permainan yang tidak membahayakan
Semestinya ibubapa perlu memilih permainan yang selamat dan tidak membahayakan anak-anak. Cuba elakkan permainan yang tajam dan boleh melemaskan seperti plastik.

3. Kita sama2 bermain dgn mereka
Seeloknya ibubapa perlu bersama-sama anak-anak ketika mereka bermain kerana kala ini boleh kita terangkan pada mereka apa yang baik dan apa yang buruk. Bukan bermakna 24 jam bersama mereka, tetapi cuba luangkan sedikit waktu tatkala mereka bermain supaya kita sentiasa menjadi sumber rujukan mereka.

4. Terapkan elemen kasih sayang
Ibubapa yang pintar akan menerapkan elemen kasih sayang dalam permainan anak-anak. Jadi kita perlu kreatif supaya mereka kenal erti kasih sayang walaupun ketika mereka bermain santai. Moga anak kita akan membesar dengan penuh elemen kasih sayang dan menjadi insan yang positif.

5. Perkenalkan permainan dgn watak-watak positif
Perkara penting yang mungkin kita lupa ialah sewaktu memilih permainan.. pilihlah watak-watak yang positif. Elakkan memilih watak-watak yang kurang ajar, malas, tidak berdisiplin dan lain-lain lagi watak yang negatif. Kita tidak boleh main beli jer sesuatu permainan tu tanpa memikirkan impak kepada anak-anak kita sendiri.

http://littlemishkah.blogspot.com/

No comments: